Leģendārā Montekarlo rallija vēsture

Montekarlo rallijs ir viens no senākajiem rallijiem pasaulē. Tā pirmsākumi meklējami jau 1911.gadā, un tas kļuvis par vienu no prestižākajiem rallijiem pasaulē. Kopš 1998. gada tiek organizēts arī Rallye Monte-Carlo Historique, kur piedalīties drīkst tikai tie auto, kas no 1955. līdz 1980. gadam piedalījās oriģinālajā Montekarlo rallijā. Lūk, daži interesanti fakti no rallija pirmsākumiem.

 

1. RALLIJS TŪRISTU PIESAISTEI

Ideja par ralliju rodas Monako valdniekam Albēram I un Monako autokluba prezidentam Antuānam Nogam, lai kūrortam piesaistītu tūristus arī ziemā.  Vasarās te pulcējas bagātnieki, tūristi un piedzīvojumu meklētāji, taču ziemā ir tukšs: nīkuļo greznās viesnīcas, restorāni, spēļu zāles - visi tie, kuru labklājību nodrošina tūristi. Tāpēc tiek nolemts sarīkot grandiozu ziemas ralliju ar finišu Montekarlo, Monako. Sacensību formāts aizgūts no tā laika velosipēdu sacensībām: ar hronometru uzņem laiku, kurā dalībnieki no dažādiem punktiem sabrauc vienuviet.

 

2. PIRMAJĀ RALLIJĀ VIDĒJAIS ĀTRUMS - 22 km/h!

Pirmais rallijs 1911.gada 21.janvārī pulcē 20 ekipāžas ar sērijveida ražotiem spēkratiem, kuri startē no 6 dažādām pilsētām: Parīzes, Buloņas, Briseles, Berlīnes, Ženēvas, Vīnes. Pirmajā rallijā uzvar Anri Ruzjē ar Turcat Mery 25HP, kas attālumu no Parīzes līdz Montekarlo nobrauc ar vidējo ātrumu 22 km/h.

 

3. AR RĪGĀ RAŽOTO RUSSO BALT UZ MONTEKARLO

Otrajā, 1912.gada Montekarlo ziemas rallijā 88 ekipāžu vidū ir arī Rīgā izgatavotais Russo Balt C-24/40 modeļa automobilis, ar kuru startē krievu autosportists un žurnālists Andrejs Nagels un līdzbraucējs Vadims Mihailovs.  Ar speciāli sagatavoto automobili braucēji uzsāk braucienu Pēterburgā un pēc astoņām dienām, kopumā nobraucot 3257 km, finišē Montekarlo, veicot maršrutu ar vidējo ātrumu 16,7 km/h!

 

 

4. RUSSO BALT PRIEKŠROCĪBAS CĪŅĀ AR SNIEGU UN SALU

1912.gada rallijā no 82 pirmklasīgu firmu automobiļiem finišē tikai 40 ekipāžas, bet lielākajai daļai braucēju, kā vēlāk noskaidrojas, mērķi sasniegt neļauj vižņi, kas veidojās benzīna bākās, un salā sabiezējusī eļļa, jo brauciens notiek pie gaisa temperatūras – 20oC, bet sniega segas biezums sasniedz 50 cm! Paredzot sniegputeņus un miglu, elektrisko lukturu vietā Nagels izvēlas pusotras reizes spēcīgākos karbīda prožektorus. Auto ir aprīkots ar lieliskām, Rīgā ražotām Provodņik Kolumb markas riepām, bet pakaļējiem riteņiem papildus uzliek sniega ķēdes. Lai aizbaidītu lielceļa laupītājus un ziemas salā īpaši badīgos vilkus, mašīnā novieto spēcīgu sirēnu.

 

 

5. JEVGĒNIJS KANSKIS AR AMILCAR STARTĒ MONTEKARLO RALLIJĀ

1935. gadā latviešu autosportists un burātājs Jevgēnijs Kanskis ar franču Amilcar automobili startē Montekarlo rallijā, uzvar Tallinas – Rīgas posmā un kopvērtējumā 11 ekipāžu konkurencē izcīna godpilno 5.vietu. Šis nelielais sporta auto bija pazīstamākais  no Amilcar modeļiem, iesaukts par mazo Bugatti. Auto jau kopš 1989.gada apskatāms Rīgas Motormuzejā.